Zawory dławiąco-zwrotne Aventics

Zawory dławiąco-zwrotne Aventics to grupa pomocniczych elementów stosowanych w układach pneumatycznych głównie do sterowania i regulacji prędkości ruchu napędów pneumatycznych. Są połączeniem w jednym elemencie funkcji zaworu dławiącego (do sterowania natężeniem przepływu) oraz jednokierunkowego zaworu zwrotnego. W układach sterowania siłownikami i napędami pneumatycznymi służą do regulacji prędkości ruchu elementów wykonawczych.
Zawory dławiąco-zwrotne Aventics wykonywane są jako przewodowe lub tzw. wkręcane do bezpośredniego montażu w przyłączach siłowników.
Zasada działania zaworów dławiąco-zwrotnych polega na swobodnym przepływie sprężonego powietrza przez zawór w jednym kierunku i regulowanym dławieniu natężenia przepływu w kierunku przeciwnym.
Zawory dławiąco-zwrotne to powszechnie stosowane elementy w maszynach i urządzeniach z napędem pneumatycznym we wszystkich branżach przemysłu. Mogą być stosowane w rozwiązaniach sterowania czasowego (regulując czas napełniania zbiornika powietrza) przy sterowaniu siłownikami pneumatycznymi.

Zawory dławiąco-zwrotne Aventics – co warto wiedzieć?

  • Zadaniem zaworów dławiąco-zwrotnych Aventics jest ustawianie zadanej wielkości natężenia przepływu medium roboczego w jednym kierunku oraz swobodny przepływ sprężonego powietrza w przeciwnym kierunku
  • W układach sterowania siłownikami pneumatycznymi (tłoczyskowymi, beztłoczyskowymi oraz napędami obrotowymi i wahadłowymi) zawory dławiąco-zwrotne służą do bezstopniowej regulacji prędkości ruchu elementów wykonawczych
  • W zaworach dławiąco-zwrotnych Aventics dławienie realizuje iglica sterowana pokrętłem
  • Przy regulacji prędkości ruchu siłownika pneumatycznego obowiązuje zasada dławienia przepływu powietrza wylotowego (dławienie od strony komory opróżnianej)
  • Skuteczność dławienia, a tym samym regulacji prędkości, zależy od odległości zaworu dławiąco-zwrotnego od siłownika
  • Optymalnym rozwiązaniem dla uzyskania najlepszych parametrów pracy zaworu dławiąco-zwrotnego jest jego zamontowanie bezpośrednio w przyłączu siłownika (zastosowanie tzw. zaworów dławiąco-zwrotnych wkręcanych serii CC02 i CC04)
  • W celu uzyskania regulacji prędkości siłownika pneumatycznego w dwóch kierunkach należy zastosować 2 zawory dławiąco-zwrotne zamontowane w obu jego przyłączach. Zawory dławiąco zwrotne wkręcane Aventics są wykonywane z dławieniem na wlocie lub na wylocie
  • Zawory dławiąco-zwrotne Aventics serii CC01 występują w wykonaniach przewodowych ze złączkami wtykowymi do przewodów pneumatycznych.